Bangkok - Chiang Mai

12 februari 2019 - Chiang Mai, Thailand

Tijd voor ons eerste verhaal. Niet een te langdradig verhaal, maar ook zeker niet te kort voor de liefhebbers onder ons. Op 5 februari vertrokken we richting Bangkok met als doel te gaan reizen door Thailand , Laos , Cambodja en Vietnam. Onze vlucht was opgesplitst in twee delen. Het eerste deel van Amsterdam naar Moskou (-4°) en het tweede deel van Moskou naar Bangkok (33°). In Moskou hadden we ietwat vertraging maar dat gaf ons de tijd om wat rustiger aan te doen. We hadden slechts een uur overstaptijd. Tijdens de paspoort controle en alle gekte eromheen ontmoeten we Kara. We besluiten met zijn drieën wat te gaan eten, we hadden toch genoeg tijd. Je ontmoet op deze manier gemakkelijk nieuwe mensen. Eindelijk waren we dan in Bangkok na een reis van ongeveer 15 uren. De zon stond hier om 10:00 uur in de ochtend meteen op standje crematorium ( in Nederland is het dan 04:00 ). Na wat geldzaken, het zoeken naar de juiste bagage en een simkaart voor onbeperkt internet, hebben we meteen de taxi gepakt naar ons hotel. Voor 45 minuten hebben we 700 bath betaald. Deel het bedrag door 35 en je hebt het aantal euro’s.

Bangkok is een logisch startpunt voor backpackers om van daaruit te reizen naar andere bestemmingen binnen Thailand. Veel mensen komen hier bijeen. Dit maakt Bangkok een ontzettend drukke stad. Langzamerhand begonnen we steeds meer te wennen aan zowel de drukte als de warmte. Je was nog maar 5 minuten onderweg en je bilnaad was kletsnat van al het zweet dat langs je rug naar beneden liep. Vooral overdag. Eén van de redenen waarom we een fietstour hebben gedaan rond 18:00 uur. Deze was mooi en bijzonder. We zijn door de meest smalle straatjes gefietst waarvan je dacht dat het doodlopend zou zijn. We fietsten langs de bloemenmarkt en overigens ook door China Town. Mooi hoe divers Bangkok eigenlijk is. Helaas vind je langs de weg ook veel troep, vuilniszakken vol. Op elke hoek van de straat waren mensen aan het koken en afwassen. Zo nu en dan liep er een rat over de weg. Dat laatste vindt Silke fantastisch. Uit enthousiasme trekt ze dan haar tenen zo snel in, dat ze zichzelf bijna blesseerd. Ze loopt het liefst ook op slippers.

Ons hotel lag aan Khao san road. Hier hebben we vooral genoten van het zwembad bovenop het dak. Heerlijk. Khao san road is een ontzettend drukke straat met veel kraampjes, souvenirs, restaurantjes en ladyboys. Een soort derde geslacht hier in Thailand. Lars is bang voor ladyboys , hij heeft er geen uitleg voor. Hij vindt het gewoon niet zo’n fijn idee. Thai lopen hier met groene bakjes om, met daarin ijsblokken en kleine zwarte schorpioentjes. Mocht je even niet opletten, dan is het gevolg van die onoplettendheid, een kleine opdonder inclusief het stokje in je snavel. Waar je dan vervolgens ook nog voor moet betalen. We konden er eigenlijk ook wel om lachen.

Ook hebben we de ”Golden Mountain” bekeken. Via een Tuk-TukTour. Leuke ervaring zo’n Tuk-Tuk met een vriendelijke chauffeur. Voor deze tempel moesten we eerst 374  stappen omhoog. Een andere tempel (Wat Pho) hadden we tijdens de fietstour al gezien. Voor de Thai van onschatbare waarde vanwege hun geloof (boeddhisme). Voor ons leuk om meegemaakt te hebben. We denken niet dat we nog veel tempels gaan bekijken.

Na 5 dagen in Bangkok te zijn geweest wilden we onze weg vervolgen naar Chiang Mai, het liefst met de nachttrein. Voor deze trein hadden we tickets nodig. Deze tickets moesten ver van te voren worden geboekt. Iets waar we geen rekening mee hadden gehouden. Een of ander reisbureau heeft ons hierbij geholpen. De trein vertrok om 18:10 en om 07:22 in de ochtend kwamen we aan op het treinstation van Chiang Mai. Onze tickets werden door de conducteur gecontroleerd en na anderhalf uur begon hij met het opbouwen van de eerste bedden. Op het station van Chang Mai stond een vriendelijke chauffeur op ons te wachten met een lach waar eigenlijk meer lucht uit kwam dan geluid. Hij bracht ons in zijn Songtaew (een soort rode pickup) naar ons hostel. Hier konden we pas inchecken om 11:00 uur. Tot die tijd zijn we door het oude gedeelte van Chiang Mai gelopen. We zijn nu aan het einde van onze eerste dag in Chang Mai gekomen. Het is hier al laat in de avond, dus tijd om te gaan slapen.

Dikke tût , lekker koese en oant moarn !

1. Tiny Bergsma:
    12 februari 2019
    Leuk om te lezen en jullie zo te volgen. Nu al benieuwd naar het volgende verhaal.😀
    Goede reis verder!
  2. Peter Santbergen:
  3. Roelie Bergsma Wester:
    13 februari 2019
    Lars en Silke wat leuk om jullie te kunnen volgen!
  4. Durk en grietje:
    13 februari 2019
    Wat mooi silke en lars en nog veel plezier daar
  5. Sjoerdje:
    Super leuk om te lezen Silke en Lars
  6. Gea Woudstra:
    13 februari 2019
    Wauwie, wat een belevenis zeg!!
  7. Itteke Bron:
    14 februari 2019
    Mooi verhaal Silke!!Leuk om te volgen en ben beniewd naar jullie volgend avontuur!!
  8. Sanne:
    14 februari 2019
    Toppers! Super leuk om op deze manier mee te krijgen wat jullie allemaal beleven😊
  9. Alie:
    14 februari 2019
    Wauw wat al een belevenissen. Leuk om jullie zo te kunnen volgen. Ben benieuwd naar het volgende verhaal. Nog veel plezier.
  10. Corry:
    14 februari 2019
    Geweldig om te lezen, zover weg en toch zo dichtbij👋
  11. Marja:
    Mooi! In korte tijd al veel gezien. Veel plezier Silke en Lars 👍
  12. Fokje:
    14 februari 2019
    Hoi toeristen..wat mooi om te lesen dat jimme ut sa nei ut sin ha.
    foar us ek mooi om te lesen krekt as belibje we ut een bietsje mei no.
    bin no al nijskjirrig nei ùt ferfolg. folle plesier en genietsje derfan.
    leafs en dikke tùt
  13. Janke:
    14 februari 2019
    Wat indrukwekkend,veel plezier en mar lekker geniette van al dit moois !
  14. Andries klijnstra:
    15 februari 2019
    Mooi verhaal. Hoop dat jullie het naar je zin hebben en blijven houden. Heel veel plezier.